Vi som har byggt webbplatsen..

  • Vi som har byggt webbplatsen är tre tjejer från Kungsmadskolan i Växjö. Vi går andra året på handel- och administrationsprogrammet. Vi valde att ha namnet EVEL UF eftersom det första E:et står för Emelie, V:et står för Vilma, det sista E:et står för Elsa och L:et står för läder, eftersom det är de vi arbetar med. UF har vi med eftersom vi är ett UF -företag.

 

Syftet med webbplatsen mottagare..

  • Vårt syfte med webbplatsen är att man ska kunna gå in och läsa om företaget och få den fakta man behöver eller tycker är bra att veta, du kan handla dina accessoarer och få de hemskickade på ett smidigt sätt. Eftersom vi ofta ser att de äldre handlar på mässor så ser vi gärna att de yngre handlar av oss på webbsidan, för att handla på internet är vanligare bland den ”yngre” generationen. Vi vill självklart att vi ska sälja bra på denna webbsida och även att kunderna ska känna sig trygga att handla hos oss.

 

Programmål och kursmål från näthandel..

Nedan har vi kopplat våra tankar kring kursmål och hur vi arbetar. Kursmålen är hämtade ur kursen näthandel 1, Skolverkets hemsida.

  • Affärsidé och entreprenörskap inom näthandelsområdet.

– Vi har med en beskrivning av vår affärsidé i webbplatsen som också är kopplad till kursen entreprenörskap som är en viktig kurs på handelsprogrammet.

  • Teknikutveckling, till exempel köp via mobiltelefon.

– På mässor använder vi oss av Swish och kontanter, detta är väldigt praktiskt eftersom alla inte har med sig en plånbok överallt.

  • Sociala medier i marknadsföringsyfte.

– Vi använder oss av flera sociala medier, som till exempel Instagram och Facebook. Där publicerar vi om nyheter och hur vår arbetsgång går.

  • Målgrupper, konkurrensmedel och kundanpassning.

– Alla kan köpa våra produkter men vi riktar oss främst till kvinnor som är ca 25+. Vi har inte några direkta konkurrenter som har exakt likadana produkter men såklart är det alla som har läderväskor som är ett hot, dock finns det somsagt ingen som har en exakt likadan väska eftersom våra är handgjorda och alla är unika. Det kan finnas liknande necessärer, mobilfodral och korthållare men som sagt är alla våra produkter handgjorda och det gör dom alla unika!

  • Marknadsföring på internet.

– Vi använder oss av Instagram, Facebook och vår hemsida, vi har en hemsida  webbstjärnan och vår webbshop finns på VISMA. Vi har inte varit så aktiva på våra sociala medier på senaste tiden men vi ska börja uppdatera mer så folk ser vårt namn och kommer lägga de på minnet så man verkligen vet vilka vi är.

  • Betalningssätt och betalningssystem.

-På våra säljtillfällen vi har kan man betala kontant och med swish, på vår webbshop kan man just nu endast betala med swish men vi vill att man ska kunna betala med banköverföring också.

  • Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion.

-Vi använde oss av en applikation som vi laddade ner från app store när vi gjorde vår logotype. Vår logotype använder vi oss mycket av  på hemsidan så folk ska se den och känna igen oss.

  • Publiceringsverktyg för webbplatser på internet.

– Vi har använt oss av WordPress, Facebook, instagram och VISMAS webshop.

  • Enkel näthandelsplats på internet, till exempel webbplats med möjlighet för kunden att beställa varor eller tjänster via formulär.

– Vi har byggt en nätbutik via VISMA och även en blogg på webbstjärnan.

  • Lagstiftning och säkerhetsfrågor.

– Här kan ni läsa om hur vi jobbar med lagen och säkerhet.

Upphovsrätt..

  • Vi är tre tjejer som har valt att ta alla bilder själv på våra produkters som vi har publicerat på webbshoppen, där av har vi inte behövt använda bilder av andra. Vi tyckte att det var bättre att ta bilder själva eftersom det känns mer personligt och roligt för oss att det är våra egna bilder som finns på webbshoppen. Vi värnar den ideella rätten eftersom vi anger fotografens namn vid varje fotografi.

Motivering..

  • Vår webbshop valde vi ljusa färger så att det skulle se ljust och fräscht ut, det ser även mer professionellt ut. Det är fina färger som passar in i vårt tema som företag, eftersom vi är miljömedvetna och återvinner läderspill som annars skulle kastas så tyckte vi att brun och grön passar väldigt bra eftersom det är naturfärger. Vi är väldigt noga med att du ska veta vilka vi är och vad vi har för positioner i företaget därav vi har information och bilder på oss själva. Vi har tagit alla bilder själva på våra produkter. Man ser loggan klart och tydligt, vi valde att ha vit bakgrund så att man ska kunna se alla bilder och information tydligare. Vi ville att alla bilder skulle matcha med varandra och färgvalet vi har. Som våran rekvisita valde vi att ha bilder som byter efter varandra automatiskt och om man blir extra intresserad av av en bild kan man klicka in på den. Vi uppfyller de flesta av kursmålen i näthandeln kursen. Vi är noga och granskade i vårt arbete på nätet. Vi vill framställas som ett tryggt och säkert företag med bra värderingar, eftersom att vi lägger stor vikt i att människor ska slänga mindre användbart naturmaterial så vill vi även kalla oss som ett miljö tänkade företag. Vi vet själva hur viktigt känslan är när man besöker en webshop eller hemsida och vi tycker verkligen att vi förmedlar den känslan.

Vad vi har lärt oss av att publicera på webben..

– Det jag tycker att jag har lärt mig genom att publicera på webbstjärnan är att jag vet hur man ska skriva för att folk ska bli intresserade, få ett intryck om vad vårt företag handlar om, hur man ska skriva för det ska låta så bra som möjligt, utveckla språket så det låter bättre och tydligare. Bilder är väldigt viktigt eftersom det är då kunderna ser hur produkterna ser ut och kan se om de verkligen är intresserade, därför har vi tagit alla bilder själva på våra produkter, både när vi har de på oss, håller i de och ser de ligga ner. Vi har alltså lärt oss hur man bygger en webbsida helt från början, eftersom vi har en hemsida på webbstjärnan och en webshop på VISMA så har vi lärt oss ännu mer, bland annat hur man arbetar med flera olika webbsidor.